الف- سابقه قالی بافی:
تاریخ کرمان به پادشاهان ساسانی میرسد و از مراکز فرهنگی، هنری و تاریخی ایران به شمار میرود. قالیبافی در کرمان راور، رفسنجان، ماهان و جویبار از قدیم الایام رواج داشته است. سفرنامه شاهان و تاریخ عالم آراء عباسی بیانگر این مطلب است که در زمان صفویه کرمان یکی از مراکز مهم قالیبافی کشور بوده است. در مورد فرش کرمان در عهد قاجار گفته شده است، مقارن با افت صنعت شالبافی و در مقابل رونق روزافزون قالیهای کرمانی بیشتر هنرمندان و نیروهای بافنده کارگاههای شالبافی به کارگاههای قالیبافی جذب شده و شروع کار هنرمندانی مانند محسن خان شاهرخی در حوزه طراحی فرش کرمان و بافت بته ترمه در قالی کرمان رایج میشود. این فرشها با حاشیههای باریک و با نقوش بته در انواع آن، بته بندی، بته جقه، بته مادر بچه، بته قهر و آشتی، بته میری و انواع بته شاخ گوزنی رایج میشود. نمونهای از بته جقه سراسری بافته شده در فرش کرمان در موزه فرش ایران موجود است.
در زمان حکمرانی بهجت الملک، علاالملک و رکن الدوله از حاکمان کرمان در دوره قاجاریه که به تولید و تجارت فرش علائق زیادی داشتهاند، توجه آنها به گرته برداری از قالیهای قدیم و اصیل کرمان و بافت آنها و احیای طرحهای گذشته باعث رونق اینگونه قالیها گردیدهاند. قالی تصویری با نقوش ابنیه تاریخی با طرح فرصت الدوله شیرازی و به فرمایش بهجت الملک در کارگاه استاد ابوالقاسم کرمانی در سال 1217 هـ..ق در اندازه 38/5 در 49/7 متر بافته شده و در حال حاضر در مجموعههای شخصی نگهداری میشود .
طراحانی چون محسن خان و پسرش حسن خان و نوهاش هاشم خان، احمد خان و احمد علی خان و در زمان حاضر بهارستانی، شاهرخی، رضا مایل و … در تجدید حیات طرح و نقش قالی کرمان فعالیت زیادی داشتند. از تولید کنندگان بنام و مشهور قرن اخیر در کرمان میتوان از مرحوم ارجمندی نام برد. به خصوص تولیدات مرحوم ارجمندی مانند تولیدات مرحوم عمواقلی از کیفیت و زیبایی خاصی برخوردار بوده و تولیدات آنان در کاخ موزه سعدآباد زینت بخش این موزه است. از طرحهای معروف کرمان قاب قرآنی، قاب قرآنی کرمان با کف ساده و زمینه لاکی میباشد، که امروزه کمتر بافته میشود. طرحهای کرمان، راور و رفسنجان عمدتاً از طبیعت الهام گرفته شده و به طبیعت نزدیک است. به همین جهت تشخیص آن از سایر قالیها آسانتر میباشد. طرح و نقش قالیهای رفسنجان کم و بیش مشابه کارهای گذشته بوده و از لحاظ کیفیت بافت رفسنجان و راور بهتر از کرمان است. بعضی از قالیهای کرمان به خصوص از بعد از صفویه تا قرن اخیر همانند قالیهای اصفهان، نایین و کاشان زینت بخش موزههای دنیاست.
ب- مشخصات و ویژگیهای ظاهری قالیهای کرمان و راور
سبک بافت فارسی، لول بافت، دوپوده، از رجشمار 30 تا 60 بافته میشود. در اصطلاح محلی 60 جفت تا 120 جفت گفته میشود و در واقع جمع چلهها تار زیر و روست. تنوع رنگ دارد. رنگهای سبز در فرش محیط طبیعی را نشان میدهد. معمولاً در زمینههای کرم، سرمهای، بیشتر تولید شده البته از رنگ لاکی روناسی نیز استفاده میکردند. سبک بافت فارسی گلیمه کرباس باف، شیرازه سرخود، سرریشه اول فرش پیوسته. چلهها نخ پنبه، پرز پشمی. طرحهای عمدتاً درختی، سروی، خوشه انگوری، گل و بلبل، لچک ترنج، سبزیکار، بته جقه و قاب قرآنی است.
مقایسه ظاهری قالیهای کرمان و اصفهان
کرمان | اصفهان |
چله پنبه | چله ابریشم |
طرح و رنگ نزدیک طبیعت | طرح و رنگ بیشتر از کاشیکاری و ابنیه اسلامی |
از گل ابریشم استفاده نمیشود | استفاده از ابریشم در گلها و شاخ و برگ |
از نقش برگ مویی به ندرت استفاده میشود | برگ مویی از نقشمایههای انحصاری اصفهان است |
مقایسه ظاهری فرش نایین و اصفهان
اصفهان | نایین |
نخ چله ابریشم | نخ چله پنبه |
دارای تنوع رنگ است | تنوع رنگ ندارد |
شاخ و برگ و گلها از ابریشم رنگی است | زه گلها و شاخ و برگ از ابریشم سفید |
رنگ غالب، آبی، کرم و سرمهای است | رنگ غالب روشن و بیشتر کرم و خاکی است |