
با توجه به سردسیر بودن منطقه، کشاورزی به صورت فعلی انجام میشود. اهالی ساکن در این منطقه فصل طولانی سرما را در خانههای خود به سر میبرند و این موجب انجام هنرهای سنتی، صنایع دستی، به ویژه قالی و گلیم بافی میشود و تولید این صنایع بیشتر در خانوادههای روستایی رایج است. در کردستان از سه مرکز قالیبافی میتوان نام برد. یکی شهر سنندج و روستاهای اطراف، دیگر بیجار و روستاهای اطراف و سوم مردم کلیایی، گورانی، جافی، کلهر، سنجابی
سنندج
الف) سابقه قالیبافی:
سابقه قالیبافی سنندج که قبلاً سنه نامیده میشد، در 150 کیلومتری شمال غربی همدان در درهای سبز واقع شده و از زمستانهای سردی برخوردار است. (سنه دژ) اسم اصلی و محلی شهر سنندج است به معنای قلهای در پای کوه. مورخین مینویسند از چند قرن پیش کردهایی که در اطراف سنندج سکنی داشتهاند به کار قالیبافی مشغول بودهاند. قالی و قالیچه سنندج عمدتاً یک پود و ترکی باف است ولی هم اکنون بیشتر به صورت دو پوده بافته میشود. نقش ماهی هراتی با متن کرم سرمهای و لاکی در چهار یا پنج متن به صورت لوزی با ترنجی به شکل هندسی درون آن هم با نقش ماهی هراتی مزین شده بافته میشود و آن را نقش کلاه فرنگ مینامند.
نقش ماهی هراتی قبلاً در ایران رواج زیادی داشته این نقش چنانچه از نامش برمیآید از خراسان قدیم سرچشمه گرفته. در حال حاضر از نقش ماهی هراتی با تغییراتی در قالیهای اراک، خوی، ایلات بختیاری، مشهد، همدان، سراب، اردبیل، بیرجند، مود، تکاب، زنجان، بیجار، تبریز، قائن، بلوچ، هریس، روستانشینان فارس.
حاشیه این فرشها دارای نقش خاصی است که به آن طرح خرچنگی، لاکپشتی یا سمندری میگویند. در گذشته در سنندج نقشها متنوعتر بوده؛ نقش وکیلی، گل و بلبل، گل محمّدی و گل میرزاعلی
اندازه فرشهای سنندج به صورت پادری، زرع و نیم کناره قالیچه و شش متری و کمتر نه متری دیده میشود. اکثراً از نقش کلاه فرنگ استفاده میکنند. رجشمار فرشهای سنندج از 20 تا 35 و گاهی 40 رج دیده میشود.
رنگآمیز عمدتاً سرمهای، کرم و لاکی میباشد. ولی در اکثر قالیها از رنگهای زمینه کرم، زمینه لاکی در متنهای چهارگانه، پنج گانه استفاده میشود. در سنندج اکثراً از دستگاههای فندک دار استفاده شده، در عین حال قالیچه و زرع و نیم سنندج از صادرات خوبی برخوردار است. در فرشهای سنندج علیرغم اینکه ترکی باف است شیرازه سرخود است.
ب) مشخصات ظاهری فرشهای سنندج
1-طرحهای غالب، نقش کلاه فرنگ، نقش وکیلی، گل میرزاعلی
2-رنگ غالب سرمهای، کرم.
3-اندازههای غالب کوچک پارچه، گاهاً 6 متری.
4-سبک بافت ترکی (گلیمه هر چین دوپود، سرریشهها آزاد، شیرازه متصل)
5-در فرشهای سنندج ابریشم استفاده نمیشود.
6-چلهها از نخ پنبه، پرز از پشم.

تصویر کلاه فرنگ سنندج
با سلام
لطفا با مطالعه و تحقیق بیشتر مطالب خود را ارائه بفرمایید .
اگر اصلاحاتی نیاز داره خوشحال میشم نظرتون رو بفرمایید